Livets resa - på mitt sätt!

Alla inlägg under december 2011

Av Annci Hultström - 31 december 2011 17:45

Sådär ja... då var jag vid tangenterna igen. Ska försöka sammanfatta våra sista dagar lite kort.


Måndag 26/12

Vi gick för att äta lunch. Sällskapade med en familj från Täby. Insåg att vi skulle bli sena till taxin (maten tog tid och allt var inte packat), så efter maten  (klockan var då 14:30) stack vi in huvudet i repan för att be dom ringa taxin och säga att de skulle komma en halvtimme senare (vi hade tid tillgodo). Då säger hon att de redan var där och ville åka tidigare för att det var så lång kö till färjan just den här dagen. Så det var bara att jala på. Kl. 14:55 satt vi i taxin. Och ja, det var låååååååång kö. Längre än vi någonsin upplevt. Men vi hann ändå till flyget i god tid.


Efter en middag, på den enda restaurangen, lyfte planet på tid. Och flög in 20 minuter. Men vad hjälpte det... dörren hade gått i baklås, så vi fick snällt vänta en lååååång stund inne i planet.


När vi landat i Bangkok letade vi upp en taxi och åkte till hotellet. Kanonfint var det. I våra ögon mätt ett riktigt lyxhotell.


Kl. var 22:20 när vi kom till hotellet. Trots den sena timmen gick vi en sväng på stan. Vi var småhungriga. Efter en kort prommis hittade vi ett arabhak som sålde nåt gyrosliknande. Ett bröd med vitlöksyoghurt, pickles-gurka, pommes och kycklingkött i. Gott som attans. Efter det ropade sängen, högt, på oss.


Sov sådär... W sprattlade som en besatt. Så hennes fötter var överallt på mig kändes det som.


Tisdag 27/12

Hela dagen bestod i SHOPPING. Vi betade snabbt av Siam´s alla "mall", men förflyttade oss snabbt till MBK. Det var ett kaos av affärer. 8 våningar med affärer i en salig röra. Det tog ett tag att orientera sig, men tillslut hittade vi den delen som vi var ute efter - kopiaavdelningen. Där blev det köpt en del. Åt H. Vi andra blev utan.


Vi kom i säng, HELT slutkörda, vid 22:30. Sov något bättre.


Onsdag 28/12

Efter frukosten drog vi iväg på tempeltur. Målet var Wat Pho (Vilande Buddha) och Wat Traimit (5,5 ton guld-Buddha).


Tog en taxi. Bad om taxameter-körning. Det var ok (45 min tog det... 87 bath - c:a 20 kr). Han körde oss dock inte till den piren vi bad om, utan till en pir dit bara privat-chartrade båtar gick ifrån. Det skulle kosta oss 1900 bath (c:a 500 kronor). Jag ilsknade till. Less på att bli försöks-lurad. Gick iväg... hittade chauffören igen (han stod och rökte). Bad honom köra oss till den pir vi bett om. Det gjorde han. Direkt när vi kom dit kom en snubbe fram och sa att det kostade 500 bath för oss alla. Då frågade jag om det inte gick färja...han pekade suckandes åt vänster. Där hittade vi det vi sökte. Färjan för 30 bath/pers (7,50 kr/pers, W = gratis). Tog den och kom dit vi skulle. Templet Wat Pho.


Vi ingånden stötte vi ihop med en man som började prata med oss. Han jobbade som massör inne på Wat Pho. Han berättade att den bästa av templet inte öppnade förrän kl. 13. Sen frågade han om vi hade en karta. Där ringade han in några saker som vi kunde se under tiden. Därefter vinkade han in en kommunal tuk-tuk (vit reg-skylt) och beordrade honom att köra oss till dessa ställen och vänta utanför. Han sa åxå åt honom att att vi skulle betala 50 bath (12,50 kr) och han skulle se till att vi var tillbaks kl. 13.


Så blev det... han körde oss till dessa tempel + ett tempel med en sköldpaddsdamm som var över 100 år gammal. Såååå vackert (bilder kommer). Där mötte vi en thai-farbror som undrade hur vi hittat dit. Han hade jobbat för FN och andra utomlandsorgan i massor med år, så hans engelska var perfekt. Det var riktigt kul att prata med honom och få en inblick i det som andra turister inte får.


Vi besökte åxå Wat Sa Ket - Gyllene berget. Åxå såååå fint, med en underbar utsikt över staden.


Slutligen var vi på plats vi Wat Pho igen. Åt en snabblunch och gick sedan in för att se den "Reclining Buddha" (vilande buddhan). 50 meter lång och 16 meter hög. Sååååååå mäktigt!!!


Efter det kände vi oss helt nöjda. 4 tempel i 35 graders värme. Vi åkte tebax till hotellet. Tog ett dopp i takpoolen och gick sedan ut för mer shopping och middag.


Somnade återigen, för sent, ovaggad. Helt slut. Fick min bästa nattsömn denna natt.


Torsdag 29/12

Sista dagen. För shopping. För allt. Semesterns sista dag.


Efter frukosten gick vi för att ta Skytrain, men fastnade på en marknad. Kikade in där (hittade en tröja + stumpor till W), men tog oss sedan vidare till MBK igen. Nu visste vi vad vi letade och delade upp oss. H tog W och jag fick handla själv i 2 timmar. Hittade lite skjortor och ett par tunikor. När vi träffades igen knatade vi till Siam och gick på Ocean World. Ett stort akvarium. Såååååå fint! Bilder kommer.


När vi var klara där fanns det inte tid till något mer, så vi tog skytrain hem igen. Där packade vi ner det sista och insåg att vi behövde ett bagageband, så ut en snabbis igen och sen tebax.


Kl. 21 kom taxin och där började resans mest störande moment. Vi bad om taxameter, han satte på den. Men av en händelse slutade den fungera efter ett halvt kvarter. När vi sa till började han slå på den och påstod att den gått sönder. Han krävde 550 bath för en körning som inte borde kosta mer än 200 bath. Jag lackade ur rejält och bad honom stanna bilen. Men det gick inte där (motorväg). Han slog och skrek... och sa 375 och jag 300. Det slutade med 350. Fan vad lack jag var...


Väl på flygplatsen checkade vi in och gick för att äta. För mig blev det Subway. Tonfiskmacka. Mmmmm... De andra åt BK.


Planet lyfte på tid och vi sov helt ok på planet.


Fredag 30/12

Landade på tid i Wien. Träffade på samma familj som vi träffade på vägen till Bangkok (och i Saladan en kväll). Pratade massor. De har en dotter (född nov-05) och en son (född maj-07), bor i Kalmar, Barnen ville sitta ihop på planet, så jag satte mig bredvid mamman och vi pratade flitigt om allt. De skulle sitta på Arlanda i 9 timmar, men vi bjöd hem dom till oss. Så blev det. De hakade, mycket tacksamma, på. Barnen lekte massor, vi  pratade, fikade och åt pizza till lunch. Sen skjutsade H de till flyget vid 17-tiden. Kul som attans. Vi bytte adresser och telefonnummer. De bjöd hem oss. Skulle verkligen vara kul att ses å höras igen. De var sånna personer som man gillar på en gång.


Middagen bestod i macka. Vi var mätta efter lunchen. Sen skulle vi se på film och äta godis (som vi läääängtat efter), men alla somnade vid 20-tiden och vaknade kl. 01. Då förflyttade vi oss till sängen och där sov vi GOTT till kl. 8 i morse. 12 timmar sömn. Gott!!!!


Lördag 31/12-2011

Jaha, så var vi framme på idag. Årets sista dag. Vi har handlat och jag har klippt mig. Jobbfrissa igen. Nu ska vi snart sätta oss och äta vår nyårsmiddag. Det blir Toast Skagen, Helstekt oxfilé med potatisgratäng och Jensen´s specialsås. Till efterätt blir det vitchokladpannacotta med hallonsås. Till detta skumpa och rödvin. Raketer är köpta och vi hoppas hålla oss vakna till tolv-slaget.


Kan sammanfatta 2011 som ett år med många minnen. Massor med härliga resor, ett bröllop, kärlek, jobb m.m Jag hoppas innerligt att 2012 blir lika härligt.


Nu återstår att önska er alla en fin kväll.


Gott slut och Gott Nytt År!!

Av Annci Hultström - 26 december 2011 03:37

Så är vi framme vid den 26 december 2011. På dagen 7 år sedan tsunamin sköljde över landet. Känns lite konstigt att vara här faktiskt. Tänkte släppa upp en komloy idag till minnet av alla som förlorade livet... men det blåser smärre storm, så det är ingen idé. Den kommer att dyka.


Idag, kl. 15, hämtar en taxi oss för vidare färd till Krabi flygplats. Kl. 19:55 lyfter vi mot Bangkok. Där väntar 3 fullspäckade dagar. Sitter just och försöker komma fram till höjdpunkterna vi "måste" se (bortsett shoppingen).


Nu tänkte jag visa er lite bilder från vår julafton.


Min första sandskulptur (och sista?) - Mimmi Pigg. Enormt likt. Eller hur?! ;-)


Wilmas sandslott. Med port.


Tyckte du att din gran var spretig? Jag lovar - här fanns den spretigaste.

  

Utanför favvo-baren Mook bygger en konstnär olika figurer några gånger per vecka. På julafton var det naturligtvis tomtens tur att få synas.

Klara för middag.


Skovalet för dagen... utblev. Har bara haft skor de dagar vi ska till stan. Annars har jag inte ens rört dom.


Med ett glas rödtjut.

  


Mina älskade <3


Julmiddagen. Grillspett.


Ja, det var det. Nu kommer några andra, random bilder.


Ytterligare sandskulptur. En bubbla, som det gick att sitta i. Cool! 

Första skulpturen på Mook. Direkt när vi kom till Lanta.  


Första drinken på Mook.  


Enda solnedgången. Faktiskt. Brukar ses varje kväll normalt, men nu har det varit moln i horisonten varje kväll... men en fick vi i alla fall. Här ses W med nufunna vännerna Axel & Alice.


Vi provade fish-spa. Små fiskar som äter bort förhårdnader på fötter. Shit... det kittlades så sjukt mycket. Här sätter jag precis ner fötterna. Anade inte vad som väntade.


Nu försvinner jag igen. Finns det tid i Bangkok hör jag av mig, annars hörs vi när vi landat i Svedala igen.


Ha det gott tills dess!!

Av Annci Hultström - 25 december 2011 06:53

... julafton. Trots mitt bistra morgoninlägg.


Just det bistra måste jag få komplettera - innan jag fortsätter... läste inlägget igen nu och insåg att jag sågade julen vid fotknölarna. Typ. Så är det verkligen inte. Jag äääääääääälskar julen. Jag ääääääääääälskar att äta julmat och umgås med familjen. Jag äääääälskar att spela julsånger och sjunga. Högt. Jag äääääälskar att pynta och fixa. Jag äääälskar snön (när den väl ligger). Som sagt - Jag älskar julen! Men... det är just den där "ångesten" över att tänka ut och handla den perfekta julklappen till alla. That´s it.


Nu, tebax till julaftonen. Vi började med frukost och fortsatte med att bygga en Mimmi Pigg. I sand. Sen blev det poolen för hela slanten (havet sticks här... små, små minimaneter sägs det). Sen gjorde vi oss i ordning för finmiddag. Den intogs på "Hans" - enligt oss strandens bästa hak. Vi åt grillspett och jag drack rött vin. För första gången i Thailand. Och faktiskt, det var gott. Kvällen avslutades med att vi skickade upp en komloy och tittade på alla fyrverkerier på stranden. Sen kollade vi på filmen "Tomtetass" och åt godis. Vi alla somnade ovaggade vid midnatt.


Nu har vi byggt lite på stranden igen och tänker äta lunch nu. Ikväll blir det stan. Måste hämta ut pengar bland annat.


Önskar en fortsatt bra julhelg!

Av Annci Hultström - 24 december 2011 04:04

Jag ska erkänna en sak. Just nu, kl. 10:04 (Thailändsk tid), längtar jag hem. Jag längtar efter att sitta i vardagsrummet, med bara granen tänd och äta frukost. Risgrynsgröt, vörtlimpa och varm choklad skulle det vara (förmodligen skulle jag dumpa efteråt iofs). Känna lugnet det inger. Lugnet innan allt drar igång. Som här, förra året:

     


Dock ångrar jag inte beslutet att lämna allt för den här resan. För stunden i vardagsrummet är så kort... all tid för stress innan är såååå mycket längre. Stressen att hitta den perfekta julklappen till alla. Det är nog mitt största bekymmer med julen... julshoppingen. För all den tid man lägger ner på det, går inte att mäta med den tomhet som infinner sig efteråt... paketen är öppnade, papprena ligger överallt och det hela är över på ett kick.


Pyntandet, paketinslagningar, bakandet... det har jag gärna. Men just julshoppingen. Blä! Så en julafton helt utan klappar kanske skulle vara min melodi i framtiden (trodde ALDRIG jag skulle säga så)?!


Nu har resten av familjen vaknat, så vi ska masa oss upp och äta frukost. Det blir inte risgrynsgröt, vörtlimpa och varm choklad... utan lantbröd med ost och yoghurt står på menyn. Sen blir det en dag på stranden. Igen.


Önskar er alla en underbar dag. Hoppas att ni får känna den julfrid ni borde!

Av Annci Hultström - 23 december 2011 06:56

... vill önska er alla en riktigt



Hoppas ni får en vit, lugn och skön jul.


Kramar till er alla!  



Av Annci Hultström - 22 december 2011 04:48

... som GBP-opererad tagen.


I ett par dagar har magen känts upplåst som en ballong (hade lätt kunnats tas för höggravid) (har iofs inte fått göra mig av med nåt på ett par dagar, om ni förstår vad jag menar?!). Har inte vetat vad jag ska äta, inget har varit gott. Så igår, under middagen, var det värre än någonsin.


Beställde in en chicken satay som smakade urk, så fet. Kändes som jag tuggade rent ister. Mådde illa. Åt lite glass en stund senare och det lade sig. Tills klockan var 00:55. Då vaknade jag och fick (äntligen) gå på toa. Och igen. Och igen. Och igen. Behöver inte säga att jag var dålig i magen va?


Men så vid 4:30-tiden var det bara att inse att det var dags att kräkas. Har inte känt det en enda gång sedan jag opades, jag genuint HATAR det, men nu så... Dock var det extremt mycket "enklare" än jag kunnat drömma om. Med tanke på att maten går direkt ut i tarmen och jag inte ätit på typ 7 timmar, så fanns det inget som kunde komma upp. Bara saliv. Dock räckte det för att bli kvitt illamåendet. Så jag somnade gott och vaknade kl. 9.


Utvilad? Nä, inte ett dugg faktiskt. Hungrig? Nä, inte det heller. Så min frukost har bestått av vätskeersättning och vattenmelon.. Men nu börjar faktiskt hungern komma så smått och huvudvärken/dåsigheten börjar lämna mig. Så det blir kanske en bra dag i dag i alla fall. Men jag måste nog sova lite middag sedan för att orka med dagen.


Vi har fortfarande inte sett några moln/regn, så nu börjar färgen på kroppen ta sig. Kanske kan vi vara lite brunare än genomsnittet när vi kommer hem.


Hem ja... vi har bara 4 dagar kvar här i solen nu, innan vi drar till Bangkok. Det är iofs sol där med, men den kommer inte njutas lika mycket som den gjorts här. Tacka för a/c-inredda varuhus (vilket jag hoppas att det är).


Nä, nu ska jag ansluta till de andra vid poolen. Ville invänta och se om melonen skulle stanna kvar eller inte. Men den tycks stanna. Tack och lov.


Vi hörs igen, det vet ni. Ha en fin dag-före-dag-före-dopparedag. Slit inte ihjäl er in i det sista. Tänk på att det ska vara en tid för njutning.

Av Annci Hultström - 20 december 2011 16:58

Tisdag, kväll


Kikar in lite snabbt och fyller på med bilder. Det har inte hänt något direkt, sen sist. Solen har lyst i 2 hela dagar - så vi har med andra ord bara solat å badat. Och ätit såklart. Använde f.ö ingen solskyddsfaktor igår. Bäst att passa på. Eller kanske dumt att passa på?! Nåväl, det gick bra i alla fall. Brände mig ingenstans, även om jag var (är??) lite röd på ryggen.


Nu kommer lite bilder igen.


Jag skrev att Koh Kradan var öde. Såhär öde var det när vi gick för att äta frukost sista dagen. Klockan var ungefär 9 och inte ett livstecken någonstans. Rätt fantastiskt att det faktiskt går att hitta de platserna fortfarande.



Åkte en vääääldigt snabb båt till Koh Lanta. Det som tog 1,5 timme med färja tog 25 minuter för vår fartdåre till kapten att köra. Det var bara att hålla i sig efter bästa förmåga.



W ville köpa bokstavskex. De hette ABC-kex och tänk... det fanns allas våra bokstäver däri. Så glad hon blev, vår Tungfolket-avkomma.


På lördagen var det dags för lilla fröken att få sina flätor. 3 timmar tog det och hon satt stilla. Vill man något tillräckligt gärna så går det. Hon fick iofs glass och nintendo mot slutet när myrorna i rumpan började leta sig tebax.


Sådär ja, färdigflätat födelsedagsbarn. Här i väntan på taxin som skulle ta oss in till stan för att hämta ut pengar. Som det hette. Istället hade vi bokat ett besök på Lanta Monkey school. När hon insåg vart vi hamnat blev hon överlycklig.


De trivdes verkligen på huvudet på oss, de små raringarna. 1 år gamla var de här småttingarna.


 

Åxå en ettåring. Se så små och söta händer. Efter en stund lade den sig ner och lät sig bli smekt till sömns. Ville nästan smuggla in den under klänningen och ta med den hem. Men så tittade jag på en av de större och ångrade mig... hemska tänder och en ännu hemskare rumpa...  


Efter ap-besök var det dags för bad. Och efter bad tårta. Se vilken fin tårta W fick från hotellet. Hon blev glad. Syns det?


Efter fikat började det regna. Igen. Men faktiskt ännu häftigare än tidigare under resan. Ett av de berömda ösregnen. Det slog verkligen ner.


Hon har helt klart fått lite av oss båda. Men sovstilen är helt klart från H...


Och här står husmor och gör i ordning frukosten. Den delikata. Yoghurt med ostmacka och juice. Bara det bästa är gott nog. Fast ärligt... vi är inga frukostgourmeér hemma heller. Någon söndag då och då kan vi göra bacon & ägg, men annars är det mest macka. Så det duger bra även här.


Nej, nu är klockan snart spökdags. Så det är dags att leta sig mot bingen och hoppas på ytterligare en solig dag i morgon.


Önskar er alla en fortsatt bra dag och en god natt... när det är dags!!

   



Av Annci Hultström - 19 december 2011 04:25

Sådär ja... då är jag på banan igen (läs: med internet). Iofs sedan i fredags, men har inte kommit till skott helt enkelt. Det har varit för skönt att bara vara helt enkelt. Men nu så... nu ska ni få ett låååångt inlägg. Jag delar upp det dag-vis, från det att jag skrev sist.


Men först ska jag säga: Vi har det toppen, trots att vädret inte är på vår sida. På alla våra resor hit har vi aldrig haft mer moln och regn än den här gången. Men det är ändå såklart skönt att vara borta. Och det är varmt. Kring +30 varje dag. Önskar dock några soldagar, börjar ju blekna ju...


Tisdag-onsdag

Kvar på Koh Hai. Hände inte så mycket annat än att vi badade, solade och lekte i sanden. Boken "Varför gråter inte Emma" läste jag ut. Mycket bra!!!


Grävde ett djupt hål med W en dag. Hela hon fick plats. Typ. Vi kommer ner till vattnet. Trodde inte det kom förrän vid Kina, men det gick snabbare ;-)


Onsdag - fredag

På onsdagen var det dags för förflyttning.Till Koh Kradan.


På färjan påväg dit...  


 

... men påväg dit fick först göra ett stopp vid Emerald Cave på Koh Muk. Det var en 80 meter lång mörk (guiderna hade ficklampor) grotta som man simmade igenom och där öppnades berget och den vackraste av platser uppenbarade sig. Massor med grönska, en underbar strand, grön/blått vatten. Så coooolt. Är evigt tacksam för undervattenshuset till kameran.


Väl framme gick vi en repa på stranden för att hitta ett boende. Tillslut fick vi napp. 800 bath/natt (mindre än 200 kr). Se här:

     


Den bjöd på ett par kackerlackor, men i övrigt var den ok. Och hade hängmatta (äntligen). Dock sov jag som ett regelrätt arsele första natten. Men det berodde på H. Vi unnade oss nämligen middag på lyxresort. Skulle vi inte ha gjort. För de passade på att bjuda på nån bacill, så H kräktes på natten. Efter det kunde inte jag sova. För både jag & W smakade av hans mat. Men nä, inget hände. Så det var säkerligen hans ris.


Dagarna efter bjöd inte på något mer än promenader på stranden (hittade fantastiska platser), bad, sandlek mm.

 

Inte direkt en fullsmockad strand


Hoppade hage och spelade luffarschack


Många eremitkräftor såg vi. Första bilden: Den minsta. Sista bilden: Den största (som en tennisboll)



 


 

Vid Paradise Lost resort (mitt på ön) hittade vi den här pytte-traktorn. Korsade även ön där, genom lite djungel. Plockade inte den svampen... kanske hade blitt kul annars iofs... ;-)


Åh, vilken plats... just den här delen med gungan var svår att lämna bakom sig.


Puss & kramkalas. Och Pippi kom på besök. Stark tjej som orkar bära mig.


Vi skulle stannat till lördagen, men nä... jag kände ett stort behov av lite mer civilisation. W hade kunde stannat flera dagar till, men nä... jag är nog ingen öde-ö-tjej. Vill ha mer än ett ställe att äta på helt enkelt. Och framförallt uppskattar jag att duscha varmt. Åtminstone ibland. Så vi drog till Koh lanta på fredagen.


Fredag

Anlände till Koh Lanta vid lunchtid. Åt lunch i stan, handlade förnödenheter (frukost mm) och åkte sedan till Laguna (där vi bott så många gånger förr). De hade rummet ledigt redan då, så det var bara att flytta in. Badade lite. Åt middag (grillspett på Hans) och lade oss skapligt tidigt.


Lördag

Efter lite bad (och regn) blev W flätad i håret. Hon önskade sig det i present. Vi tog massage under tiden. Eller ja, för oss tog det 1 timme. För henne nästan 3. Så det blev tid till drink, läsning och slappande åxå. Mellan regnskurarna. Efter det åkte vi in till stan för att handla presenter till W + äta middag. När vi kom tebax somnade W omgående vilket gav oss tid att pynta rummet med ballonger och slå in presenterna.


Söndag - En prinsessas födelsedag

Vår älskade W blev 6 år. Grattis prinsessan. Hoppas du fick en dag du sent ska glömma.


W väckte oss, så vi tvingade henne att låtsas sova så vi fick göra i ordning frukosten. Vi hade lyckats ragga en pyttetårta (från 7-eleven för 6 kronor) som hon fick med 6 ljus i. Sedan sjöng vi och hon blåste ut alla ljusen på en gång. Efter paketöppning (hårband, armband, fotband, roliga sugrör och en klocka) gjorde vi oss klara för nästa överraskning. Vi sa till henne att vi skulle till stan för att hämta  ut pengar, men i stället åkte vi till en apskola. De lär aporna plocka kokosnötter, men åxå att cykla, spela basket m.m Man fick även mata aporna (bebisarna) med bananer och hålla i dom. Hon (och jag) äääääälskade det. Väl hemma badade vi (mellan regnskurarna) och på eftermiddagen hade vi kalas med en familj vi pratat en del med. Hotellet bjöd på tårta (jag frågade dom hur man får tag i tårta, då sa hon att de gärna ordnade det och bjöd på tårta från hotellet). Det var en chokladtårta med jordgubbar. På den stod "Happy 6th birthday from Laguna". Hon blev så glad. På kvällen åt vi tacos i stan, sen hade vi filmkväll. Efter att W somnat roade jag mig med att ladda upp bilder. OMG vilken tid det tog... och nu... ja, nu är det måndag.


Från dessa sista dagar finns en hel del bilder, men de får ni i nästa inlägg. Ni ska ju ha något att se fram emot åxå.


Nej, nu ska jag ansluta med resternade av familjen. De är på stranden och plockar snäckor. Hörs igen. Kanske redan ikväll.


Ha en fin måndag. Den sista innan jul.

  

  

Presentation


Livets resa - på mitt sätt!

Mot målet

LilySlim Weight loss tickers

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Arkiv

Ställ en fråga

9 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Maila mig gärna

annci.hultstrom@hotmail.com

Besöksstatistik

Följ mig


Ovido - Quiz & Flashcards