Livets resa - på mitt sätt!

Alla inlägg under december 2011

Av Annci Hultström - 12 december 2011 15:21

I lördags förflyttade vi oss alltså till Koh Hai (efter en natt på Koh Lanta). Underbart vackert och lugnt ställe. Det var lite äventyrligt att ta sig hit. Först färja och sedan, på öppet hav (eller ja, nästan... ett par hundra meter från stranden), fick vi byta båt och hoppa ner i en longsvansare.


Vädret är inte helt på vår sida, igår duggade det till och från hela dagen. Men det var ok ändå. Hade sällskap av en
svensk familj. Vi träffade dom första dagen vi kom hit. Tyckte jag kände igen dom. Och ja, det gjorde jag. Det var en tjej som W gick på ridskola med + hennes två syskon och päron. Vad är oddsen???


Här gör vi inte så mycket, badar å badar å gräver i sanden. Massage har vi åxå klämt in. Första hittills (dåligt, jag vet... men det blir bättre...). Det finns bara 8 resorter på ön. Inga bilar. Inga affärer. Nothing. Men gissa om det ger semesterlugn?! Tanken är att vi ska vidare till Koh Muk om ett par dagar, men jag vet inte... där finns både tuktuk å annat. Inte riktigt vad jag/vi vill åt.


Har f.ö läst ut två böcker fram tills nu. "Men vi knullar ju ändå inte" (sorry... men det heter så) av Ann Söderlund (som jag f.ö såg spela in något i stan dagarna innan jag åkte). Helt ok. Men jag trodde jag skulle skratta mer. Efter det gav jag mig på "Kriget är slut" av Morgan Alling. GRYMT bra bok. Sträckläste den. Kan varmt rekommendera den! Nu har jag kommit 100 sidor in i "Varför gråter inte Emma" av Emma Jangestig. Ni vet hon som blev misshandlad och
fick sina barn Max och Saga mördade. Hittills har jag gråtit 3 gånger. Mycket gripande och hemsk. Återkommer med en fullständig rapport när jag är klar om ett par dagar.


Nä, vad säger ni - lite bilder?! Eller många rättare sagt. Bra uppkoppling här, så det är lika bra att passa på.


Ankomsten till Kamala. Fick leta så länge efter hotellet att vi var tvungna att stanna för matpaus. Där åt vi vår billigaste måltid någonsin. 55 bath (13 kronor) per portion. Och gott som attans var det det. 


Några bilder från Phuket Fantasea:


Ett par skitiga fötter, som satt på en som somnade på 2 röda när vi kom tillbaks på rummet efter midnatt:

 


Kungens födelsedag... Öl var inte tillåtet att säljas, så genom att slå in den i tidningspapper var problemet löst:


Släppte upp en komloy, Lucky ballon, för lycka och välgång:

 


Freedom beach:

        


Sista kvällen med fam. J och vår vistelse på Kamala:


Den kvällen åt jag resans hittills godaste mat, wokade räkor. GRYMT:


H hittade f.ö "hem" där i Kamala åxå:


Där finns även ett minnesmärke efter tsunamin. Fick mina ögon att tåras lite när jag läste skyltarna och tänkte tillbaks. I år är vi här. Samma datum... hmmmm...

  


Påväg igen, kl. 7 på morgonen den 9 dec:


Stoppet på Koh Lanta. Fin utsikt va? 

 


... men reste man sig såg det ut såhär (precis ovanpå marknaden - men det var billigt):


Middagen på kvällen bjöd inte bara på mat och springande (!!!) servitörer, utan även de sötaste små lurvtussar:


Dagen efter for vi igen. Kort mellanstopp på Phi Phi...


...och sedan vidare till detta:



I brist på snö....


... går det att göra sand-änglar:  


... och andra figurer:


Sådär... det var lite för nu. Återkommer. Det lovar jag.


Nu väntar sängen. Sov gott och dröm sött (när det väl är dags för er).                   


Av Annci Hultström - 9 december 2011 12:12

Sista dagen med familjen J tillbringades vid deras hotell. Hela dagen lång. Slappt. Skönt. Snyltade in oss på deras restaurang. Där åt barnen gratis. Senare på kvällen var barnen på barnklubb och därefter barndisco. Under tiden roade vi oss med att dricka drinkar. Bra fördelning.


När vi begav oss mot vårt hotell tog vi svängen inom deras termometer. Det var +30 grader klockan 22.30 Sånt gillas. Mycket!


Det var helt underbara dagar. Kamala var bättre än vi kunnat gissa. Men samtidigt inget ställe vi skulle kunna stanna på längre stunder. Och framförallt inte utan sällskap. Det var liksom sällskapet som var hela grejen. Har inte umgåtts med Familjen J på det viset förr - men det blir garanterat igen. Om vi får välja. Vi hade mycket trevligt!!


Väl hemma dök vi i säng, för klockan skulle ringa 06:25.


Det gjorde den och skjutsen kom 07:20. Efter 50 minuter anlände vi till hamnen i Phuket Town. Där boardade vi båten som tog oss till Phi Phi. Där fick vi byta båt och kl. 13 var vi framme på Koh Lanta.


Efter att ha checkat in på hotellet, tog vi en tuktuk till Klong Dao. Tanken var att vi skulle hitta ett billigare boende för julen än det vi redan bokat. Men nä... vi hittade inget som var lika fint. Så det fick bli det ändå.


När det var hotell-tittandet var avklarat tog vi ett dopp och åkte vi tebax och hade lite after-beach på balkongen. Nu har vi alla duschat. Middag på stan väntar och även båt-bokning. Koh Hai (Ngai) blir det. 4 nätter. Hörs när vi kommit dit.


Ha en trevlig fredag och lite extra till mina förra arbetskamrater som jag vet ska ha julfest idag. Tänker på er!

Av Annci Hultström - 7 december 2011 17:34

Sådär ja, vädret tar sig. Idag har vi haft sol hela dagen. Till å med klarblå himmel. Med det fick vi åxå njuta en fin solnedgång. Och en sådan fin dag kan ju bara spenderas på ett sätt... med sol & bad. Och det gjorde vi. Med råge, för vi tog en långsvans båt till Freedom beach (30 min bort). Där sprang vi nakna i slowmotion med vattnet skvättande runt benen och en "holk" i ena handen. Eller inte. Men det var kanske så en gång i tiden. Med tanke på namnet menar jag. Passade förresten extra bra att åka dit med ett av Bob Marleys största fan. Båten var pyntad i rastafärger, han hade rastabrallor med Bobban på och långsvansen bar Bobban-flagg.


Det var underbart fint. Det enda negativa var väl maten. Svindyr och inte speciellt god alls. Men, det glömde vi snabbt.


Barnen låg i plurret typ hela dagen, killarna (männen alltså) gick på djungeltur (ja, jag lovar - de kom tillbaks med shortsen sönderrivna för att de varit tvungna att knyta åt runt alla sina skador + sätta som bandana på huvudet... självklart hade de åxå en djungelkniv mellan tänderna och en mashete i näven). Vi tjejer passade barnen, drack öl och snackade en faslig massa. Ja, en helt underbar dag alltså.


Väl tebax blev det en lång balkongsittning med öl å snacks medans alla duschade (vi hyste in oss hos dom för det) och barnen åt middag. Därefter letade vi oss ner till stranden för middag. Vi bad alla om "a little bit spicy". Av det fick vi lära oss att gränsen för "a little bit spicy" är väldigt utsuddad... Sara höll på att brinna upp. På riktigt. Det var underhållning på hög nivå ;-). Barnen åt f.ö glass och lekte i sanden. Vi avslutade med att skicka upp en varsin komloy (eller lucky balloon som vi säger, ni vet en sån pappersgrunk som eldar under och som sedan stiger mot himlen). Ja, det hela var som en reklamfilm för typ Merci-choklad. Så där alldeles perfekt!


Jag känner mig mycket tillfreds. Semester lugnet har lagt sig och jag orkar vara vaken längre än till kl. 21. Bara det. Wow!


Det har varit underbara dagar med familjen J. Men allt har ett slut. I morgon har vi sista dagen ihop, sedan påbörjar vi vår resa söderut. Det blir Koh Hai (Koh Ngai). Sedan får vi se.


Men innan dess ska jag sova. Åtminstone tills i morgonbitti (eller ok, idag bitti... kl har passerat midnatt här).


Önskar en god natt. Sov gott och dröm sött. Det ska jag. Om jag inte blir sjösjuk...det gungar fortfarande. Skumt.


Bla, bla, bla... god natt var det! God natt!

Av Annci Hultström - 6 december 2011 04:30

Första wow:et - Marre, min kära vän, har blivit farmor. Ett stort GRATTIS till dig och såklart även till de stolta föräldrarna. Tänker på er alla! Kramar!


Andra wow:et - Vi var på Phuket Fantasea igår. Vilket stället. Supercoolt. Som ett mini-Las Vegas (har iofs aldrig varit där, men bilder talar ju sitt tydliga språk). Allt var i överflöd och barnen älskade det. De fick rida elefant (eller flant som Alma sötnosen säger) och då fick W sitta framför föraren, på huvudet. Då grät jag. Vilken lycka. Älskade barn fick uppleva en av sina drömmar. Jag lovar att ni ska få se bilder,  men jag orkar inte ladda upp de just nu.


Egentligen skulle vår tid här snart vara slut, men vi har så trevligt med familjen Jangsäter att vi beslutat stanna ett par dagar till. Det är fint här och hela Kamala bjuder åxå på ett helt ok lugn. Så så fick det bli.


Nej, nu är klockan 10:30 lokal tid och vi måste väl masa oss upp för att äta frukost (blev sent i går). Sen bär det av till familjen J´s hotell för bad. Kanske petar vi in en tur till djungeln idag åxå. Eller kanske en shoppingtur till Big C. Får se vad vi orkar å vill.


Önskar alla en bra tisdag!

Av Annci Hultström - 4 december 2011 17:51

I morse kl. 10 lämnade vi Coral Island för den aaaaaniiingen mer befolkade ön Phuket. Tog en taxi till Sunwing resort. Tanken var att vi skulle bli avsläppta på vårt hotell, men ingen jäkel visste var det låg. Så Sunwing fick bli vår utgångspunkt. När vi ändå var där våldgästade vi Sara och Christer på rummet. Kl. var då 11 och de sömntutorna hade inte kommit längre än till frukosten. Typ.


Efter en stunds prat tog vi oss i väg mot vårt hotell, men med löfte om att återvända när vi checkat in. Och det gjorde vi, om än mååååånga timmar senare. För vårt "flyt" följer oss.


Vi letade hotellet i över en timme. Fortfarande visste ingen var det låg. Just som jag började ge upp hittade vi det. Men då var det stängt i repan. Vi tänkte att det kanske inte öppnar förrän incheckning (gissningsvis kl. 14), så vi gick för att äta. Det blev f.ö vår billigaste måltid ever. 55 bath (c:a 13 sek)/person. Då var det en varmrätt + dryck med i priset. Gott som attans.


Efter maten gick vi till hotellet igen. Fortfarande stängt. Så vi lade oss i varsina solstolar (jag somnade) och inväntade. Kl 14:30 kom han och vi fick vårt rum. Efter uppackning styrde vi stegen mot Sara & Christer igen. Påvägen lämnade vi in lite tvätt och handlade lite mellis.


Sen har iv badat, badat å badat. Ja, druckit drink å ätit gott har vi åxå gjort. Nu ska vi sova och sedan mötas upp i morgon igen. Får se vad vi hittar på. Det får vädret avgöra. Ja, faktiskt... det är inte felfritt... ösregnade när vi lämnade ön i morse och det är inte många stunder vi sett blå himmel. Men det är varmt och mestadels regnfritt i alla fall. Alltid nåt.


Nä, nu - sängen. Sov gott och dröm sött!!

Av Annci Hultström - 3 december 2011 14:10

Sådär ja... 2,5 timme senare är bilderna äntligen nedladdade. Det gäller att inte bli stressad... Ok, vi kör:


På flyget till Bangkok. Tack käre make för att du var så snäll och förevigade mig när jag är som charmigast...

 


STOOOOOR flygplats + tröttunge = orkar inte gå... då är detta lösningen:

 


Första morgonen efter en låååång resa resulterade i en mycket trött prinsessa. Vi packade och fixade medans hon sov som en klubbad:


 


Den här sötnosen satt framför oss under bussresan from hell. Söt som socker. Eva, 14 månader, från Tyskland. Hon var ute på en 3 månaders resa i Asien med sina päron. Lyckliga unge! Vi delade f.ö taxi med dom till hamnen, när vi väl var framme. Trevliga!

   


Äntligen på båten över till ön:


Behöver väl inte kommentera dessa bilder va?  


Nu kommer några som kräver en kommentar.


Först den största tusenfoting jag någonsin sett. Tjock som ett långfinger och 1,5 dm lång. Äcklig? Ja!  

           


Två-näbbad ascool fågel:

     


Filmtajm i hyddan. Jag å H somnade kl. 21. W såg klart filmen själv. Hmmmm... jobbigt med semester.

     


Vackraste Wilma:

 


Tidvattnet snuddade oss i baken:

 


Köpte ett undervattenshus till kameran. Väl investerade pengar. Supoerkul:

   


Så, det var det för nu. Ska ladda upp fler när vi kommer till Phuket i morgon.


Nu önskar jag god natt. Sov gott och dröm sött (när det väl är dags). Här ska sovas. Det är jobbigt att sola & bada.



Av Annci Hultström - 2 december 2011 12:46

Torsdag 1 december 2011


Oh, what a day. Vaknade vid 7, lökade lite och väckte sedan H vid 8:30. Packade och väckte sedan W. Raggade frukost och inväntade taxin som skulle ta oss till Phuket. Aldrig förr har det gått snett med transporter här, men den här  gången fick vi så det räcker för resten av resan. Det skulle ta 2 timmar men tog 6. Först fick vi vänta vid nån bussstation i 2 timmar och sen stannade bilen två gånger för att tanka + en gång för att försöka sälja på oss hotell. Jag var i upplösningstillstånd tillslut. Försökte intala mig att vi har all tid i världen, men nä... det funkade inte. Väl på plats vid Chalong pier fick vi böka ett tag innan vi fick tag i en båt. Och då blev det plötsligt bråttom. !0 minuter hade vi på oss för att hinna med sista båten. Vi hann. Tack Budda (eller vem det nu var som styrde över det)!


Väl på plats på ön var kl närmare 17:30 (en hel dag bortkastad på resa... blä). Vi badade lite och gjorde oss därefter klara för middag.


Sen somnade vi sött, allihopa, kl. 21. H skulle läsa saga för oss, men somnade mitt i sagan. Typ.


Vaknade till en mulen dag, men efter frukost tog det sig och solen kom fram. Dock inte från en klarblå himmel, men ändå helt ok. 


Dagen har bestått i bad, bad och bad. Eller förresten, det har varvats med lite äventyr och mat åxå. Äventyret bestod i att se varaner, gå på trekking genom djungeln till en annan strand och att se ascoola dubbelnäbbade fåglar. Nu boostar vi på det exotiska med att dricka drinkar ur kokosnötter, vid stranden. Snart ska vi äta och sedan blir det nog sängen för oss alla.


Förresten, den här ön går på elverk. Så vi har bara el vissa tider på dygnet. Har jag bara upplevt en gång förr ( i 'Etiopien 1994). Känns väldigt exotiskt det med.


Ja, som ni hör - vi har det bra. Oförskämt bra! Hotellet är bra, kanonservice och fräscht. Känns som jag är i mitt rätt element... älskar det här livet. Förmodligen var jag hippie i mitt förra liv.


Nä, nu ska jag ägna mig lite åt familjen. Och drinken. Men vi hörs igen. Det är lättare nuförtiden... med egen dator och fritt internet i princip överallt är det betydligt mycket lättare.


Bilder kommer förresten... måste lägga över till datorn först.


Ha det så bra därhemma. Njut av vintern (??) ;-)

Presentation


Livets resa - på mitt sätt!

Mot målet

LilySlim Weight loss tickers

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Arkiv

Ställ en fråga

9 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Maila mig gärna

annci.hultstrom@hotmail.com

Besöksstatistik

Följ mig


Ovido - Quiz & Flashcards